De toekomst van mobiliteit in de regio Rijswijk staat onder druk door ambitieuze verkeersplannen en de strijd om bewegingsvrijheid tussen Rijswijk en Den Haag.
Rijswijk is vastbesloten om een duurzaam en bereikbaar verkeersbeleid te realiseren. Met de lancering van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit en Parkeren 2025, werkt de gemeente aan groenere en veiligere wegen voor alle weggebruikers.
De verkeersveiligheid in Rijswijk staat onder druk, vooral bij fiets- en bromfietsongevallen, met een zorgwekkende stijging van het aantal betrokken jongeren. Maatregelen zoals veilige schoolzones en de overgang van 50- naar 30 kilometerwegen worden genomen om het tij te keren.
Rijswijk investeert in groene mobiliteit door fietspaden te herinrichten en tramhaltes te verbeteren. Het doel is om fietsen te stimuleren en het gebruik van auto's te verminderen, wat bijdraagt aan een schonere en gezondere omgeving.
De spanning tussen Rijswijk en Den Haag wordt gevoed door tegenstrijdige mobiliteitsplannen. Den Haag's Netwerkstrategie 2040 stuit op bezwaren van Rijswijk, vooral vanwege voorgestelde ingrepen op Rijswijks grondgebied zonder overleg.
De ambitie van Den Haag voor de Vlietlijn, een tramverbinding, vraagt om Rijswijkse goedkeuring, terwijl routes door Rijswijk in Haagse plannen voor discussie zorgen. De strijd om mobiliteit tussen de buurgemeenten belooft dit jaar nog veel debat en actie.